Tuesday, 30 October 2012

mohon petunjuk Mu ya Rabb

salam alaik.

kebelakangan ni selalu mimpi seseorang yang tak pernah di sangka-sangka. tak pernah terfikir untuk memikirkan dirinya. tapi bayangannya sentiasa muncul selepas memohon petunjuk ALLAH untuk masa depan sya. tapi kenapa dia ? itu merupakan persoalan yang pertama di utarakan selepas tersedar drpd mimpi. mungkin ia hanya mainan tidur.

sekali lagi melakukan istikharah. perkara yang sama berulang lagi. tepat jam 2 pagi dan waktu yang sama dengan sebelum ni sya terjaga. asalnya sya bukanlah beristikharah untuk memilih pasanagn hidup. kerana sya masih belum mempunyai siapa-siapa yang harus di pilh. sekadar ingin mengetahui siapa yang bakal menjadi pasangan, imam sya suatu hari nanti. tetapi yang muncul wajah yang samar tapi seakan -akan sya mngenali dirinya.

tatkala ini, buntu memikirkan apa erti di sebalik mimpi itu, kerana setiap kali selesai solat istikhrah , tak lama itu pasti akn muncul mimpi itu ketika tidur. tidak tu juga, malah perasaan begitu hampir dengan seseorang tapi masih tidak yakin untuk membicarakannya. semoga ALLAH permudahkan segala urusan ini.

slm syg,
musafir pencari cinta

kenapa perempuan perlu bertudung?


1) Tuntutan agama Islam yang suci.
- Puteri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya. Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka diseksa dengan teruk dalam keadaan itu?
Rasulullah menjawab, “Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak  menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya.


2) Mengurangkan dosa daripada terus dimurkai ALLAH
-Sehelai rambut yang diperlihat kepada seorang lelaki, satu dosa anda dapat.  Kalau sehelai rambut sengaja diperlihat kepada 10 lelaki maka 10 dosa anda dapat. Tahukah berapa ribu helai rambut anda? Dan tahukah berapa ribu lelaki yang akan anda temui hampir siap hari.


3) Lebih cerdik,selesa dan sihat
-Kepala yang dilindungi tudung akan lebih selesa, cuaca panas dapat dilindungi melalui pemakaian tudung. Kepala yang sihat dan selesa akan mendorong kelancaran perjalanan darah di otak, otak akan dapat berfikir dengan cepat dan baik.
Pemakaian tudung juga akan mengelakkan kepala dihinggap oleh serangga-serangga yang akan merosakkan rambut dan kepala.

4) Tidak membazir
- Tak perlu lagi ke kedai rambut atau salun untuk mencantikkan rambut dan membuang masa dengan meluruskan rambut dan mewarnakan rambut serta tidak membazir wang!

5) Lebih sopan dan manis
-Lebih 98%  lelaki mengakui wanita bertudung nampak lebih sopan dan manis. (Jadi korang yang paling penting pilih wanita yang bertudung dahulu )
Respons Pakar Cinta: Pihak kami di sini akan melihat wanita yang bertudung dahulu dengan betul untuk dijadikan calon isteri. Insyaallah..

6) Rambut lebih tahan lama dan sihat
-Fakta: Rambut yang terdedah kepada sinaran UV akan merosakkan dan menggalakkan keguguran rambut. Walaupun anda memakai pelbagai bahan kosmetik pelindung, hakikatnya bahan itu mengandungi bahan kimia yang berbahaya untuk rambut!
7) Menjadikan diri anda “Mahal”
- Kebanyakan lelaki berpendapat bahawa wanita bertudung ibarat buah epal manis yang sedang masak ranum di pokok tetapi sukar dicapai kerana kedudukannya di puncak pokok berbanding epal-epal lain.

8 ) Lebih dihormati dan dihargai
- Wanita bertudung lebih dihormati ramai, setiap tutur katanya menjadi panduan dan kesopanan serta sifat merendah diri menjadikan anda begitu dikagumi
9.) Lebih disayangi oleh ALLAH
- Wanita yang bertudung dengan cara yang betul serta melaksanakan perintah ALLAH akan terus dilindungi oleh ALLAH sehingga akhirat.

10.) Calon Isteri
- Kebanyakan statisitik yang diambil di Asia Tenggara. Ramai lelaki yang menjadikan wanita islam yang bertudung sebagai pilihan utama mereka sebagai isteri. Jadi jom pikat wanita yang bertudung dan jadikan ia sebagai wanita yang solehah ye.
Insyaallah.. 

Sunday, 28 October 2012

Eid adh-Ha .



salam 'alaik.

selamat hari raya aidil adha :) Alhamdulillah sampai juga thun ni untuk mnyambut raya Aidiladha bersama-sama dengan famili. seronok tengok gelagat anak buah berlari sana sini main. jarang dapat berkumpul ramai-ramai camni.


jgan lupa untuk bertakbir ye ... 

salam syg,
musafir pencari cinta.



selamat menunaikan ibadah haji

salam alaik.

Alhamduillah, terpanggil juga pakcik Aziz dan isterinya cik Iyan untuk ke Tanah suci untuk mngerjakan Haji. Meskipun last minute calling , tapi itu lah kuasa yang maha Esa. Semoga pakcik n makcik pergi dan balik dengan selamat. justeru mndapat haji yang mabrur.

sayu hati ni melihat mereka yang pergi menunaikan haji. entah bila sya akn sampai kesana. tatkala melihat semua pakaian masuk ke dalam luggage, hanya air mata yang mampu di tahan.. hati ini semakin teringin untuk sampai ke sana.

Ya ALLAH, dapatkah sya smpai ke sana. permudahkanlah segala urusan sya agar dpat mnjejakkan kaki ke tanah suci seperti pakcik n makcik.


semoga ALLAH permudahkan perjalanan dan urusan cik Iyan dan pakcik Aziz.

salam syg,
musafir pencari cinta :)

Monday, 8 October 2012

nikah !

BERNIKAH ! merupakan satu isu yg bukan boleh di buat main-main. pernikahan merupakan sabuah institusi kekeluargaan di mana sang teruna mengikat pasangannya dgn ikatan yg halal. walaubagaimanapun, pernikahan tersebut bkanlah hnya berlaku antra pengantin. saat pernikahan tlah berlangsung, itu bermakna kita turut trikat dgn keluarga psangan.

soal wanita yg mnamatkan zman bujangnya di usia yg awl sering di pandang enteng masyarakat. pada pndangan mreka, perempuan yg brnikah awl adlh prempuan yg sosial ataupun dah gatal sgt nak kawin. pada hakikatnya, perempuan yg mnamatkan zamn solo mreka di usia yg muda mrupakan prmpuan yg mulia krana dia telah berjaya mmbuat syaitan mnagis kerana syaitan tdak dpt lg membisikkan kata-kata maksiat ke telinga manusia. betapa ALLAH maha Adil.

justeru, seandainya Allah telah mnetapkan zmn solo sy berakhir di usia muda, ALHAMDULILLAH, sy redha. kerana ALLAH adalah sebaik-baik perancang. semoga sy dpt berjumpa dgan calon yg soleh serta dapat mmbimbing sy ke jalan ALLAH dan membawa sy ke JANNAH yg indah. hanatran sy yg cukup mudah dan penting adalah Al-Quran yg telah di khatamkan calon suami. :)

kadang2 ada yg setia bgai nak rak, kalau bukan jdoh dia. tetap putus. jadi yg pling pnting persiapkan dri dlu dan dekatkanlah dri kpd yg Maha Esa. solat sunat istiharah merupakan yg terbaik.

yg baik itu dtg drpd ALLAH, yg buruk itu dtg dr kelemahan sy sndri.

salam syg.
musafir pencari cinta :)

still trying


I'm trying to be a good muslimah.

sering kali seseorang yg ingin mencari prubahan dri di ejek atau di perli. perlikah diperlakukan sebegitu? sedangkan mereka juga insan biasa dan juga adalah hamba ALLAH. tapi masih juga ada segelintir bersikap sedemikian. Alhamdulillah sepanjang sy mncari perubahan itu, semuanya berjalan lancar.

semuanya kerana mimpi. kata orang mmpi itu maianan tidur. tapi hakikatnya, pada zaman Rasulullah, mmpi itu mrupakan ptunjuk. itu bergantung bgaimana keadaan kita sblum tdur. andainya  sblum tdur, keadaan kita bnyk kpd perbuatan sia-sia, maka syaitan beteriak untuk mngganggu. tapi sekiranya, sblum tdur kta mnsucikan dri dgn mngambil wudhuk dan berzikir kpd Allah, insyaALLAH, syaitan menangis kekalahan.


untuk mnjadi muslimah yg baik, kita hendaklah mmpunyai akhlak yg baik, pergaulan yg baik antara ALLAH, ibu bapa dan rkan2. selain itu, mnjaga solat 5 waktu seterusnya mencari ketenangan dgn mmbaca zikrullah dan Al-quran. SubhanaALLAH! tiada yg lbh mnenangkan slain mmbaca kalam ALLAH. sebuah Kalam yg tiada tandingan dan tiada siapa yg dpt mngubahnya. cukuplah dengan mmbaca sehari satu ayat. kalau novel yg tebal beratus helai kita boleh baca, kenapa Al-quran tidak? luangkanlah sedikit waktu untuk membacanya. semoga di kubur nanti, dia dapat memabntu kita. wallahu wa'lam.

salam syg,
musafir pencari cinta.

Wednesday, 3 October 2012

mencari keredaan Ilahi

assalamua'laikum..

setiap insan yang di lahirkan di muka bumi ini mempunyai karakter dan nasib yang tersendiri. ada yang ingin menjadi baik. ada juga yang imgin menjadi jahat. semuanya bergantung pada diri sendiri dan niat kita untuk berada di muka bumi ini. malah ada juga manusia yang ingin berubah ke arah yang lebih baik. seperti diri ku yang kerdil ini. andai di beri ruang dan peluang, ingin saya mencari keredaan Ilahi yang hakiki dengan penuh ketenangan. tidak akan lagi berpaling ke belakang mencari sejarah hitam.

dalam mencari keredaan Allah, saya mencarii seseorang yang dapat memberikan saya bimbingan di dunia dan di akhirat. yang dapat menjadikan saya seoarang wanita yang solehah dan tabah. saya sedar, dunia ini cukup singkat malah pada bila-bila masa sahaja malaikat Izrail akan mampir untuk menjemput kita. MasyaALLAH, sudah cukup bersediakah diriku ini? sudah cukupkah bekalan yang akan kita bawa untuk menemui Allah? sayu hati ini bila mengenangkan kejahilan diri.

tiada manusia yang sempurna. tiada manusia yang lari dari melakikan kesalahan. selama ini, kita semua begitu alpa dan leka dengan mengejar duniawi. tetapi  kita lupa tentang ukhrawi. masih ada ruang dan peluangkah untuk saya berubah yang lebih baik. saya tau, di saat kita ingin berubah, pasti ada cemuhan dan cacian yang akan menyapa gegndang telinga. 'Eleh, nak tunjuk alim la tu' ' tak payah nak jadi ustazah sangat la. muda lagi. enjoy dulu.' ' tak rimas ke bertudung litup gitu?' pelbagai soalan dan persoalan yang akan timbul. pedulikan. tutup telinga tetapkan niat yang ikhlas.

berharap akan ada yang dtang untuk membantu saya untuk menjadi muslimah yang baik . semoga hidupnya di rahmati ALLAH. Seandainya, zaman remaja( zaman single) saya berakhir di usia yang muda, ALHAMDULILLAH, kerana saya dapat menghindari lebih banyak dosa serta dapat mencari keredaan ALLAH di sisi sang suami. seoarng suami yang dapat membimbing isterinya ke jalan ALLAH adalah sebaik-baik suami yang akan mendapat syurga Firdausi. SubhanaALLAH..

ya ALLAH, pertemukanlah saya dengan lelaki yang benar-benar ingin menjadikan seorang perempuan sebagai isterinya, makmum ketika solatnya, dan ibu kepada anak-anaknya, serta teman dalam mencari keredaan ALLAH serta jauhkanlah diri saya daripada lelaki yang mendekati perempuan hanya kepentingannya. seandainya dia memang telah tertulis di luh mahfuz untuk ku, satukanlah saya dengan nya.

salam sayang,
musafir pencari cinta.

kehidupan sebagai seorang mahasisiwi

assalamua'alaikum..

Hari ini sy masih lagi menyandang gelaran pelajar. Menyambung pengajian di peringkat yg lbh tinggi setelah tamat spm adalah satu cabaran yang lebih besar untuk di tempuh. Di alam persekolahan kita merasai suasana yg berbeza dgn alam college.

Suasana yg berbeza membuatkan kita lbh berdaya saing untuk mengejar cita-cita yg di impikan. Tak semua cita-cita yg kita impikan di bangku sekolah menjadi kenyataan. seperti sy, bercita-cita untuk mnjadi seorang Doktor. Tapi akhirnya, kini sy berada di alam pengajian Dip pend awal kanak-kanak.

Jauh di sudut hati, sy sndri prnah kcewa tatkala itu sy tak berjaya untuk mnyambung di bidang yg sy angan-angankan sblum ini. tapi sy yakin dgn kbsaran ALLAH. Pasti ada hikmah di sebalik semua ini. Sesungguhnya ALLAH, itu maha Berkuasa dan DIA lbh mngetahui apa yg terbaik untuk sy.

menyandang gelaran pelajar di Smart Reader International College banyak menguji sy untuk mnjadi insan yg berguna dan penyabar. Bukan mudah untuk kita mncapai sesuatu matlamat. untuk mncapinya, kita perlu rajin berusaha dan yg pling pnting doa dan bertawakal pd ALLAH.

Alhamdulillah , suasana persekitaran sy msh blum mampu mngubah sy mnjadi yg lbh negatif. insyaALLAH, sy ttp sy dan sy akan berubah yg kearah lbh positif. 'Qu Anfusakum Wa Ahlikum Narro'

salam sayang,


musafir pencari cinta

Tuesday, 30 October 2012

mohon petunjuk Mu ya Rabb

salam alaik.

kebelakangan ni selalu mimpi seseorang yang tak pernah di sangka-sangka. tak pernah terfikir untuk memikirkan dirinya. tapi bayangannya sentiasa muncul selepas memohon petunjuk ALLAH untuk masa depan sya. tapi kenapa dia ? itu merupakan persoalan yang pertama di utarakan selepas tersedar drpd mimpi. mungkin ia hanya mainan tidur.

sekali lagi melakukan istikharah. perkara yang sama berulang lagi. tepat jam 2 pagi dan waktu yang sama dengan sebelum ni sya terjaga. asalnya sya bukanlah beristikharah untuk memilih pasanagn hidup. kerana sya masih belum mempunyai siapa-siapa yang harus di pilh. sekadar ingin mengetahui siapa yang bakal menjadi pasangan, imam sya suatu hari nanti. tetapi yang muncul wajah yang samar tapi seakan -akan sya mngenali dirinya.

tatkala ini, buntu memikirkan apa erti di sebalik mimpi itu, kerana setiap kali selesai solat istikhrah , tak lama itu pasti akn muncul mimpi itu ketika tidur. tidak tu juga, malah perasaan begitu hampir dengan seseorang tapi masih tidak yakin untuk membicarakannya. semoga ALLAH permudahkan segala urusan ini.

slm syg,
musafir pencari cinta

kenapa perempuan perlu bertudung?


1) Tuntutan agama Islam yang suci.
- Puteri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya. Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka diseksa dengan teruk dalam keadaan itu?
Rasulullah menjawab, “Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak  menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya.


2) Mengurangkan dosa daripada terus dimurkai ALLAH
-Sehelai rambut yang diperlihat kepada seorang lelaki, satu dosa anda dapat.  Kalau sehelai rambut sengaja diperlihat kepada 10 lelaki maka 10 dosa anda dapat. Tahukah berapa ribu helai rambut anda? Dan tahukah berapa ribu lelaki yang akan anda temui hampir siap hari.


3) Lebih cerdik,selesa dan sihat
-Kepala yang dilindungi tudung akan lebih selesa, cuaca panas dapat dilindungi melalui pemakaian tudung. Kepala yang sihat dan selesa akan mendorong kelancaran perjalanan darah di otak, otak akan dapat berfikir dengan cepat dan baik.
Pemakaian tudung juga akan mengelakkan kepala dihinggap oleh serangga-serangga yang akan merosakkan rambut dan kepala.

4) Tidak membazir
- Tak perlu lagi ke kedai rambut atau salun untuk mencantikkan rambut dan membuang masa dengan meluruskan rambut dan mewarnakan rambut serta tidak membazir wang!

5) Lebih sopan dan manis
-Lebih 98%  lelaki mengakui wanita bertudung nampak lebih sopan dan manis. (Jadi korang yang paling penting pilih wanita yang bertudung dahulu )
Respons Pakar Cinta: Pihak kami di sini akan melihat wanita yang bertudung dahulu dengan betul untuk dijadikan calon isteri. Insyaallah..

6) Rambut lebih tahan lama dan sihat
-Fakta: Rambut yang terdedah kepada sinaran UV akan merosakkan dan menggalakkan keguguran rambut. Walaupun anda memakai pelbagai bahan kosmetik pelindung, hakikatnya bahan itu mengandungi bahan kimia yang berbahaya untuk rambut!
7) Menjadikan diri anda “Mahal”
- Kebanyakan lelaki berpendapat bahawa wanita bertudung ibarat buah epal manis yang sedang masak ranum di pokok tetapi sukar dicapai kerana kedudukannya di puncak pokok berbanding epal-epal lain.

8 ) Lebih dihormati dan dihargai
- Wanita bertudung lebih dihormati ramai, setiap tutur katanya menjadi panduan dan kesopanan serta sifat merendah diri menjadikan anda begitu dikagumi
9.) Lebih disayangi oleh ALLAH
- Wanita yang bertudung dengan cara yang betul serta melaksanakan perintah ALLAH akan terus dilindungi oleh ALLAH sehingga akhirat.

10.) Calon Isteri
- Kebanyakan statisitik yang diambil di Asia Tenggara. Ramai lelaki yang menjadikan wanita islam yang bertudung sebagai pilihan utama mereka sebagai isteri. Jadi jom pikat wanita yang bertudung dan jadikan ia sebagai wanita yang solehah ye.
Insyaallah.. 

Sunday, 28 October 2012

Eid adh-Ha .



salam 'alaik.

selamat hari raya aidil adha :) Alhamdulillah sampai juga thun ni untuk mnyambut raya Aidiladha bersama-sama dengan famili. seronok tengok gelagat anak buah berlari sana sini main. jarang dapat berkumpul ramai-ramai camni.


jgan lupa untuk bertakbir ye ... 

salam syg,
musafir pencari cinta.



selamat menunaikan ibadah haji

salam alaik.

Alhamduillah, terpanggil juga pakcik Aziz dan isterinya cik Iyan untuk ke Tanah suci untuk mngerjakan Haji. Meskipun last minute calling , tapi itu lah kuasa yang maha Esa. Semoga pakcik n makcik pergi dan balik dengan selamat. justeru mndapat haji yang mabrur.

sayu hati ni melihat mereka yang pergi menunaikan haji. entah bila sya akn sampai kesana. tatkala melihat semua pakaian masuk ke dalam luggage, hanya air mata yang mampu di tahan.. hati ini semakin teringin untuk sampai ke sana.

Ya ALLAH, dapatkah sya smpai ke sana. permudahkanlah segala urusan sya agar dpat mnjejakkan kaki ke tanah suci seperti pakcik n makcik.


semoga ALLAH permudahkan perjalanan dan urusan cik Iyan dan pakcik Aziz.

salam syg,
musafir pencari cinta :)

Monday, 8 October 2012

nikah !

BERNIKAH ! merupakan satu isu yg bukan boleh di buat main-main. pernikahan merupakan sabuah institusi kekeluargaan di mana sang teruna mengikat pasangannya dgn ikatan yg halal. walaubagaimanapun, pernikahan tersebut bkanlah hnya berlaku antra pengantin. saat pernikahan tlah berlangsung, itu bermakna kita turut trikat dgn keluarga psangan.

soal wanita yg mnamatkan zman bujangnya di usia yg awl sering di pandang enteng masyarakat. pada pndangan mreka, perempuan yg brnikah awl adlh prempuan yg sosial ataupun dah gatal sgt nak kawin. pada hakikatnya, perempuan yg mnamatkan zamn solo mreka di usia yg muda mrupakan prmpuan yg mulia krana dia telah berjaya mmbuat syaitan mnagis kerana syaitan tdak dpt lg membisikkan kata-kata maksiat ke telinga manusia. betapa ALLAH maha Adil.

justeru, seandainya Allah telah mnetapkan zmn solo sy berakhir di usia muda, ALHAMDULILLAH, sy redha. kerana ALLAH adalah sebaik-baik perancang. semoga sy dpt berjumpa dgan calon yg soleh serta dapat mmbimbing sy ke jalan ALLAH dan membawa sy ke JANNAH yg indah. hanatran sy yg cukup mudah dan penting adalah Al-Quran yg telah di khatamkan calon suami. :)

kadang2 ada yg setia bgai nak rak, kalau bukan jdoh dia. tetap putus. jadi yg pling pnting persiapkan dri dlu dan dekatkanlah dri kpd yg Maha Esa. solat sunat istiharah merupakan yg terbaik.

yg baik itu dtg drpd ALLAH, yg buruk itu dtg dr kelemahan sy sndri.

salam syg.
musafir pencari cinta :)

still trying


I'm trying to be a good muslimah.

sering kali seseorang yg ingin mencari prubahan dri di ejek atau di perli. perlikah diperlakukan sebegitu? sedangkan mereka juga insan biasa dan juga adalah hamba ALLAH. tapi masih juga ada segelintir bersikap sedemikian. Alhamdulillah sepanjang sy mncari perubahan itu, semuanya berjalan lancar.

semuanya kerana mimpi. kata orang mmpi itu maianan tidur. tapi hakikatnya, pada zaman Rasulullah, mmpi itu mrupakan ptunjuk. itu bergantung bgaimana keadaan kita sblum tdur. andainya  sblum tdur, keadaan kita bnyk kpd perbuatan sia-sia, maka syaitan beteriak untuk mngganggu. tapi sekiranya, sblum tdur kta mnsucikan dri dgn mngambil wudhuk dan berzikir kpd Allah, insyaALLAH, syaitan menangis kekalahan.


untuk mnjadi muslimah yg baik, kita hendaklah mmpunyai akhlak yg baik, pergaulan yg baik antara ALLAH, ibu bapa dan rkan2. selain itu, mnjaga solat 5 waktu seterusnya mencari ketenangan dgn mmbaca zikrullah dan Al-quran. SubhanaALLAH! tiada yg lbh mnenangkan slain mmbaca kalam ALLAH. sebuah Kalam yg tiada tandingan dan tiada siapa yg dpt mngubahnya. cukuplah dengan mmbaca sehari satu ayat. kalau novel yg tebal beratus helai kita boleh baca, kenapa Al-quran tidak? luangkanlah sedikit waktu untuk membacanya. semoga di kubur nanti, dia dapat memabntu kita. wallahu wa'lam.

salam syg,
musafir pencari cinta.

Wednesday, 3 October 2012

mencari keredaan Ilahi

assalamua'laikum..

setiap insan yang di lahirkan di muka bumi ini mempunyai karakter dan nasib yang tersendiri. ada yang ingin menjadi baik. ada juga yang imgin menjadi jahat. semuanya bergantung pada diri sendiri dan niat kita untuk berada di muka bumi ini. malah ada juga manusia yang ingin berubah ke arah yang lebih baik. seperti diri ku yang kerdil ini. andai di beri ruang dan peluang, ingin saya mencari keredaan Ilahi yang hakiki dengan penuh ketenangan. tidak akan lagi berpaling ke belakang mencari sejarah hitam.

dalam mencari keredaan Allah, saya mencarii seseorang yang dapat memberikan saya bimbingan di dunia dan di akhirat. yang dapat menjadikan saya seoarang wanita yang solehah dan tabah. saya sedar, dunia ini cukup singkat malah pada bila-bila masa sahaja malaikat Izrail akan mampir untuk menjemput kita. MasyaALLAH, sudah cukup bersediakah diriku ini? sudah cukupkah bekalan yang akan kita bawa untuk menemui Allah? sayu hati ini bila mengenangkan kejahilan diri.

tiada manusia yang sempurna. tiada manusia yang lari dari melakikan kesalahan. selama ini, kita semua begitu alpa dan leka dengan mengejar duniawi. tetapi  kita lupa tentang ukhrawi. masih ada ruang dan peluangkah untuk saya berubah yang lebih baik. saya tau, di saat kita ingin berubah, pasti ada cemuhan dan cacian yang akan menyapa gegndang telinga. 'Eleh, nak tunjuk alim la tu' ' tak payah nak jadi ustazah sangat la. muda lagi. enjoy dulu.' ' tak rimas ke bertudung litup gitu?' pelbagai soalan dan persoalan yang akan timbul. pedulikan. tutup telinga tetapkan niat yang ikhlas.

berharap akan ada yang dtang untuk membantu saya untuk menjadi muslimah yang baik . semoga hidupnya di rahmati ALLAH. Seandainya, zaman remaja( zaman single) saya berakhir di usia yang muda, ALHAMDULILLAH, kerana saya dapat menghindari lebih banyak dosa serta dapat mencari keredaan ALLAH di sisi sang suami. seoarng suami yang dapat membimbing isterinya ke jalan ALLAH adalah sebaik-baik suami yang akan mendapat syurga Firdausi. SubhanaALLAH..

ya ALLAH, pertemukanlah saya dengan lelaki yang benar-benar ingin menjadikan seorang perempuan sebagai isterinya, makmum ketika solatnya, dan ibu kepada anak-anaknya, serta teman dalam mencari keredaan ALLAH serta jauhkanlah diri saya daripada lelaki yang mendekati perempuan hanya kepentingannya. seandainya dia memang telah tertulis di luh mahfuz untuk ku, satukanlah saya dengan nya.

salam sayang,
musafir pencari cinta.

kehidupan sebagai seorang mahasisiwi

assalamua'alaikum..

Hari ini sy masih lagi menyandang gelaran pelajar. Menyambung pengajian di peringkat yg lbh tinggi setelah tamat spm adalah satu cabaran yang lebih besar untuk di tempuh. Di alam persekolahan kita merasai suasana yg berbeza dgn alam college.

Suasana yg berbeza membuatkan kita lbh berdaya saing untuk mengejar cita-cita yg di impikan. Tak semua cita-cita yg kita impikan di bangku sekolah menjadi kenyataan. seperti sy, bercita-cita untuk mnjadi seorang Doktor. Tapi akhirnya, kini sy berada di alam pengajian Dip pend awal kanak-kanak.

Jauh di sudut hati, sy sndri prnah kcewa tatkala itu sy tak berjaya untuk mnyambung di bidang yg sy angan-angankan sblum ini. tapi sy yakin dgn kbsaran ALLAH. Pasti ada hikmah di sebalik semua ini. Sesungguhnya ALLAH, itu maha Berkuasa dan DIA lbh mngetahui apa yg terbaik untuk sy.

menyandang gelaran pelajar di Smart Reader International College banyak menguji sy untuk mnjadi insan yg berguna dan penyabar. Bukan mudah untuk kita mncapai sesuatu matlamat. untuk mncapinya, kita perlu rajin berusaha dan yg pling pnting doa dan bertawakal pd ALLAH.

Alhamdulillah , suasana persekitaran sy msh blum mampu mngubah sy mnjadi yg lbh negatif. insyaALLAH, sy ttp sy dan sy akan berubah yg kearah lbh positif. 'Qu Anfusakum Wa Ahlikum Narro'

salam sayang,


musafir pencari cinta