Looking For Anything Specific?

Header Ads

sakit ke aku?

Assalamualaikum.
Lately ni, sy selalu rasa pening kepala. Pening tau. Bukan sakit kepala. Dua definisi yg sgt berbeza. Pada mulanya ingtkn effect jerebu je. So biarkan. Sbb da selalu sangat peningkn. So ignore je lah. Tp makan gak ubat. Tapi bilapening dia dah datang. masyaAllah semua kerja tak boleh buat. Kalau kena dalam kelas, terus hilang focus dan asyik nak lelap je. Kalau drive lagi lah sy seriau. Nak dijadikan cerita, malam dua hari lepas sy temankan adik kesayangan sy isi boring matrikulasi dia secara online. Sambil tunggu dia isi, sy pun laju je ambik blood pressure monitor ibu sy. Konon saja nak main. Sekali bila da tekan button tu, bacaan blood pressure sy 103/58. Terkejut jap. Eah ni rendah ke normal. Tiba-tiba blur pulak kn. Padahal sblum ni tau dah. Apa lagi mula la meng-google maklumat tentang darah rendah dan normal.

Hasilnya, ni yang sy dapat. Meh sy share untuk rakan-rakan semua.
Tekanan darah merupakan penghitungan tekanan pada arteri kita selama detak jantung aktif sekaligus jeda di antara detak jantung. Jika anda ingin mengerti cara membaca angka – angka di dalam penghitungan darah, berikut penjelasannya:
·         Tekanan Sistolik. Angka yang pertama atau angka yang berada di atas pada saat anda membaca angka pada alat pengukur tekanan darah, menunjukan jumlah tekanan yang dihasilkan jantung saat memompa darah melaluir arteri dan disalurkan ke seluruh tubuh.
·         Tekanan Diastolik. Tekanan diastolik merujuk pada angka yang berada di bawah atau angka kedua pada alat pengukur tekanan darah. Angka tersebut menunjukan jumlah tekanan di dalam arteri ketika jantung anda dalam posisi jeda di antara detak – detaknya
·         
Berapa Tekanan Darah Normal ?
·         Untuk tekanan darah yang dikatakan sebagai tekanan darah normal adalah bila tekanan darah anda tidak lebih rendah dari 120/80 mm Hg. Dan perlu diingat bahwa, tekanan darah seseorang tidak selalu sama dari satu waktu ke waktu lainnya. Boleh jadi saat ini anda melakukan pemeriksaann tekanan darah dan menemukan 120/80 mm Hg dalam alat pengukur tekanan darah, bisa jadi lusa anda akan mendapatkan angka yang berbeda dari angka yang anda dapatkan sebelumnya.
Kesan Darah Rendah
Sepuluh faktor yang mengakibatkan darah rendah pada seseorang tidak semuanya menjadi penyebab darah rendah, dalam beberapa kondisi tertentu, darah rendah bisa pula diakibatkan oleh faktor genetic dan bahkan kondisi darah rendah lainnya bisa disebabkan oleh faktor – faktor yang belum teridentifikasi. Selain yang faktor yang mengakibatkan terjadinya darah rendah, kita juga perlu mengetahui akibat – akibat yang terjadi jika kita mengalami darah rendah, di antaranya:
1.      Pusing
2.      Pingsan atau syncope
3.      Kehausan yang tidak biasa
4.      Kesulitan fokus atau konsentrasi
5.      Mata berkunang – kunang
6.      Mual – mual
7.      Batuk
8.      Badan terasa dingin
9.      Kulit menjadi pucat
10.  Sulit bernafas
11.  Sering merasa lelah
12.  Deperesi
Haa inilah dia sedikit perkongsian tentang darah rendah yang sy perolehi dari blog http://halosehat.com/penyakit/darah-rendah/12-penyebab-darah-rendah-dan-cara-mengatasinya

Hamper kesuma kesan darah rendah tu sy rasa. Jadi solusinya, berjumpalah dengan doctor untuk maklumat lebih lanjut. 

Post a Comment

0 Comments