Looking For Anything Specific?

Header Ads

Macaroni Goreng by Cik Sunflower | sedap dan lazat

Assalamualaikum.


Selamat berhujung minggu. Korang buat apa tu ? Masak apa hari ni ? Fuh baru dapat luruskan pinggang. Seharian dekat dapur hari ni. Seronok pulak dapat masuk dapur hari ni.. eceeeh gituw sekali seronoknya kan.

Lunch tadi aku decide masak macaroni goreng. Aku beli 3 pack macaroni. Haa banyak kan.. sekali untuk pekerja husband aku makan tengah hari. Untuk hi tea aku buat kek pisang coklat. Haaa nak resepi tak geng ? Siapa nak angkat tangan !!! Nanti aku attach sekali resepi kek pisang untuk korang.. boleh korang buat untuk family korang nanti.


Menu macaroni aku simple tapi aku suka sebab sedap. Eceeeh masuk bakul angkat sendiri kan.. aku tau ramai yang boleh masak lagi sedap dari aku. Tapi tak salah kan aku share ni. Mana tau ada yang berkenan di hati..

Macaroni goreng simple dan sedap

Bahan bahan yang di perlukan;

🌻 1 pack macaroni (yang ni optional korang nak beli jenis apa) aku guna prego elbow n spiral
🌻1 batang lobak merah *potong kecil
🌻cili benggala *potong dadu (hat ni aku terlupa nak masuk kan)
🌻1 ikat daun ketumbar (optional)
🌻 1 mangkuk isi ayam potong dadu
🌻1 bungkus sosej potong kecil
🌻 1 pack cili giling (Puteri)
🌻 sedikit sos cili, sos tiram 
🌻 2 biji bawang merah*potong halus
🌻3 ulas bawang putih *potong halus


Cara cara nya;

🌻 basuh macaroni dengan air yang bersih lalu didihkan dengan air yang secukupnya. Bila air mula panas, masuk kan 2 atau 3 sudu garam untuk mempercepatkan proses macaroni menjadi lembut. Jangan lupa untuk letak sedikit minyak agar macaroni tidak melekat.
🌻 setelah masak, toskan macaroni dan sementara macaroni sejuk, kita potong bahan bahan untuk menggoreng.
Toskan macaroni 

🌻tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga layu, kemudian masuk kan cili giling dan biarkan sehingga cili masak. Masuk kan sedikit sos cili dan sos tiram untuk sebati kan rasa dan masuk kan garam. Jangan boh banyak2, sebab tadi kita dah boh dalam macaroni masak merebus tadi.

🌻bila cili dah kelihatan tebrit minyak, masuk kan isi ayam dan sosej yang dah di potong tadi. Bila ayam dah kelihatan separuh masak masuk kan lobak merah yang di hiris.


Lobak merah yang dihiris
🌻 kemudian masuk kan macaroni dan gaul kan sehingga sebati. Dah sebati potong daun ketumbar daun gaul rata. Taraaaa. Dah boleh hidang.


🌻 haaa tengok meriahkan macaroni Cik Sunflower.. selamat mencuba ye kawan kawan.

Geng, kalau nak share please backlink dekat blog Cik Sunflower  ye ❤🌻























Post a Comment

1 Comments