Looking For Anything Specific?

Header Ads

Resepi Ayam Bakar Lazat dan Mudah | Cik Sunflower 🌻


Assalamualaikum. Hallo 🖐

Gute Nacht 😴

Alahai berbahasa Jerman pulak lah kan. Memang aku dari dulu suka dengar orang cakap bahasa Jerman
 Such interesting language to learn. Aku pun dulu bercita2 kononnya lah kan.. nak study kat Jerman. Hahaha. Bahasa pun terabuq..

Tak salah pun kan. Belajar banyak bahasa tu kan kelebihan. Mana tau one fine day, aku boleh cakap Jerman. Amin amin..

Okay lah.. ni aku baru dapat luruskan pinggang. Pergh nikmatnya dapat baring. Anak pun dah tidur. Perut suami pun dah kenyang. Alhamdulillah. Sedapa tu makan ayam bakar hasil air tangan cik sunflower yang comel molek ni 🌻😉

Asalnya, adik aku minta tolong perap kan ayam untuk majlis BBQ dia dekat Ajlaa Resort. Mula2 pening jugak kepala aku. Macam mana aku nak buat ni. Budak2 askar ni datang dari macam2 negeri. Mesti ada yang tak makan pedas kan. So aku kena buat perapan yang tak terlalu pedas. In the middle gitu loooh. Dorang order 10 ekor ayam. Dorang ada 40 orang so ayam tu aku suruh pak cik pasar potong 12. Okay la kan sorang makan 3 ketul ayam.

Masa aku dok perap ayam tuk abam abam askar ni, aku dok fikir. Malam ni layan ayam bakar pun okay jugak. And yes aku pun perap untuk aku sekali. Hahaha. Kan aku pernah tulis dalam postinh sebelum ni, tok laki aku ni susah nak puji. Tapi hari ni dia cakap "sedap ayam bakar ni yang".. berbunga hati di taman. Hahaha

Ni aku kongsi kan resepi untuk korang cuba. Berbagi dengan orang lain kan bagus.

Resepi aku ni untuk 1 ekor ayam ye hakak.. jangan lupa basuh ayam bersih bersih tau.


Ni ayam yang aku dah perap




3 biji bawang merah besar *
4 ulas bawang putih*
5 batang serai *
300g sos BBQ
200 g sos tiram
4 sdm sos cili

Okay, kisar bahan yang bertanda * dan masuk kan kedalam bekas yang besar.

2. Kemudian masukkan sos BBQ, sos tiran dan sos cili dan gaul sehingga sebati macam irama dan lagu.. toooohhhdiaaa aih..

3. Dah sebati, masuk kan lah ayam yang dah di basuh bersih tadi. Gaul sampai semua ayam tenggelam dengan bahan perap tu. Nak dapat kan hasil yang baik cun melecun.. ayam tu korang belah lah sikit dekat daging dia..

4. Dah siap perap korang biarkan dia rest selama beberapa jam.. minimal 2 jam ye.. lagi lama kau perap lagi sedap ayam korang tu..

5. Dah tiba masa untuk membakar !!!! Yeah.. okay di sebab kan aku tak set up pembakar arang. Yelaaa ayam sekor je pun.. aku bakar pakai oven.. nah.. kan senang.. sebelum tu make sure korang panaskan oven korang dulu.

6. Sauna kan dia dalam oven selama 1 jam 15 minit ye hakak.. suhu 200 degree. Tapi ini semua bergantung dengan oven masing2 okay.. dah siap boleh lah makan dengan sos blackpaper.. kalau nak resepi sos black paper klik sini.


Okay taaaaaddaaa.. ni lah hasil dia..



Boleh lah korang cuba untuk menu birthday tok laki korang pulak nanti.. heheh.. dalam gambar tu aku add on kentang rebus dan sos blacpaper.



Post a Comment

2 Comments

  1. Thank you sayang for your effort. Sedap..

    ReplyDelete
  2. You're welcome honey.. nnti syg buat lagi kay.. muaah

    ReplyDelete