Looking For Anything Specific?

Header Ads

Perkara yang biasa orang Malaysia buat.

Assalamualaikum hai gaiss..


Memandangkan hari hujan, so aku pun tengah rileks aku amik masa yang ada ni untuk update blog aku yanh hambar.. takpe aku tak kisah pun korang tak nak baca.. posting aku biasa je lagipun aku bukan influencer so siapa nak pandangkan.. eceeeh gitchu.. tapi betul pun.. 

Aku ni kalau keluar jalan ke mana sahaja, aku suka perati sekeliling aku. Bukan nak busy body atau stalk orang.. aku suka tengok macam macam kerenah manusia especially kita yang bergelar rakyat Malaysia ni.. apehal pulak ni kan. Hahah. Nak tau ke ? Tak yah tahu la.. korang kan tak suka hahah..

1. Traffic Light / Lampu Isyarat



Part ni lah kan.. apa yang korang selalu nampak ? Meh la aku bagi  tahu.. kat sini kan.. ramai yang jadi tak faham sign atau mungkin buta warna.. opps maaf. Bila lampu merah.. Ramai yang speed nak kejar. Macam tempat dorang nak pergi tu beralih ralih pulak. Emergency lain cerita lah kan. 
Lampu merah tanda STOP !

bawak bersabar ya brother sister.

Lagi satu bila lampu bertukar kuning.. haaa part ni pun sama. Kuning kan maksud bersedia. Ini masing masing pakat berlumba kejar. Bila merah emergency brake.. Dah kereta belakang pun bercium bumper. 

Kuning tanda Ready to STOP !

Tak yah salah kan pemandu perempuan atau lelaki. Masing masing naik syeh kata orang..

2. Berhenti dekat petak kuning / zebra cross

Haih kat sini pun ramai yang berhenti.. ye tahu jalan jammed.. tapi boleh agak kan yang nanti terpaksa stop dalam petak kuning tu. Dah tak memasal kenderaan lain tak boleh nak cross.. ni aku selalu hadap bila nak keluar simpang.. yang berhenti dalam petang kuning tu bahagia je makan sambil sembang tak hengat doniaaaa. Haih.. macam mana anak2 muda nak bersivik kalau yang hat tua pun tak dah sivik.. oppps maaf sekali lagi..

Petak kuning jangan berhenti ok !

3. Restaurant / Cafe

Dulu aku dah pernah buat thread / share kat fb and Twitter hal ni. Gaaaiiis. Ye setiap restaurant fast food, kedai makan atau cafe ada tukang kemas bila kita dah habis makan. Tapi please la gaaais dorang bukan nak serve sorang dua customer. Tak salah pun lepas korang dah melantak macam tak cukup makan tu. Kemas balik pinggan mangkuk tu. At least bila dorang datang nak kemas dorang senyum and boleh bekerja dengan hati yang ikhlas. Silap2 dorang siap doakan korang korang.. who knows kn.. tak ada yang mustahil babe.
Ni gambar aku makan kat mcd. Even anak aku kecik lagi tapi aku tetap ask her untuk kemas together. 
Babe, buat baik tak perlu bayar..
Kat oversea, dorang lepas makan dorang siap bawa dulang tu and buang bekas dorang makan ye..

4. Duit !

Aku cukup cukup pantang kalau customer belanja lepastu tima nak bayar kau campak je duit tu.. halo brother sistor.. bersivik sungguh ya.. respect la sikit.. apa sekali pun pangkat kau. Bagi duit elok elok boleh kan. Kalau budak kecik aku tegur direct. Yang besar pun kadang aku cakap. Duit kau pegang tu pun bukan datang dari langit kay..

5. To be continued hahaha sebab anak aku dah bangun


P/s : syurga itu mahal nilainya.. terkadang amalan kita belum cukup malah kadang tidak sempurna. Apa salahnya, kita zahirkan pada perbuatan. Buat baik. Tak perlu bayar pun nak buat baik. Buat baik Allah sayang.

Aku sekadar kongsi setiap pengalaman yang aku tengok di sekeliling. Apa yang kita boleh baiki, kita baiki.

Post a Comment

1 Comments

  1. Such a good advice. Kasor tapi boleh hadam.

    ReplyDelete