Looking For Anything Specific?

Header Ads

Depression ooh depression

Assalamualaikum hai korang.. amacam ? Sihat ke tu ? Aku harapkan korang sentiasa sihat di bawah lindungan Allah swt. Maklumlah sekarang ni kan musim durian dan musim buah. Mesti ramai yang demam. Biasalah.. terlebih makan. Sebab tu Rasullullah menganjurkan kita untuk berhemti makan sebelum kenyang.

Belakangan ni, kita selalu dengar kes remaja bunuh diri, pengambilan alkohol dan dadah. Bila di soal dan di teliti, ternyata mereka menghadapi masalah Depresi atau kata lainnya kemurungan. Kita selalu pandang enteng hal ni kan. Tapi kita tak sedar, ia boleh membawa kecelakaan pada empunya diri mahupun sekelilingnya jika tidak di bendung atau mendapatkan rawatan.

Apa itu Depresi ?

"Depresi boleh di definisikan sebagai masalah mental atau kecelaruan otak. Depresi adalah penyakit mental yang di ikuti dengan perasaan sedih yang intens. Anda juga mungkin merasa tak berdaya, putus asa, dan tidak berharga. Tidak hanya mempengaruhi Anda, depresi juga akan mengubah hubungan Anda dengan keluarga dan kerabat. Tapi bukan gila ya.1

Depresi memiliki istilah medis iaitu “depressive disorder,” atau “clinical depression.” Depresi ini merupakan penyakit nyata dan bukan merupakan tanda kelemahan seseorang maupun cacat karakter. Anda harus ingat bahwa depresi dapat diobati dan banyak orang yang merasa lebih baik setelah menjalani pengobatan." (Lika,2017)

Ya.. Aku tahu, ramai orang di luar sana yang menghadapi masalah ini malu untuk tampil. Sebab apa ? Sebab tak ada siapa yang percaya apa yang mereka katakan. Malah di cop sebagai gila. Kalau korang nak tahu, mereka ni lah yang perlu di beri perhatian kerana mereka takut untuk berdepan dengan masyarakat terutama mereka yang menghadapi trauma yang tahap teruk.

Aku akui, aku juga salah seorang yang menghadapi masalah ni. Yang korang suka cakap gila tu kan. Haaa. Aku mula dapat masalah ni, bila aku di sekolah menengah. Ramai yang nampak aku happy, gelak ketawa sana sini. Tapi siapa yang tahu di sebalik gelak tawa aku tu ? Tak tahu kan ? Tak perlu ramai- hanya seorang rakan, yang sentiasa dengan kata kata yang cukup tajam dan sering bias dalam berkawan cukup, buat aku rasa tertekan
 Halah halah.. boleh je cari kawan lain. Boleh kalau tak ada yang hasut menghasut. Kadang orang lupa, kata kata itu lebih tajam dari pedang. Aku memang cukup terkesan dengan kata kata yang dia suka keluarka. Drama yang suka di tonjolkan
 Allah. Kalau nak di ingat, aku kalau boleh minta jauh dari dia.

Sehinggakan pernah, cikgu cakap aku bergaduh dekat sekolah. Cikgu cakap kat mak aku ye korang. Nampak tak putar belit alam dia.. ye bagi korang alaaa normal la.. kau tak ada dekat tempat aku. Cuba bayangkan masa tu almost whole student dlm kelas aku pandang serong. Aku pernah sampai tak nak pergi sekolah dan aku pernah nak minta tukar sekolah.

Tapi aku bersyukur, saat terakhir nak habis sekolah, aku akrab dengan member baik aku. Pastinya sampai sekarang tetap bersama. Fi hifzillah.

Yang membuatkan aku bertambah bersyukur, sepanjang aku further study, aku tak jumpa dah member sekolah aku. Lone ranger doe kat tempt baru. Kawan baru dan suasana baru. Nah di sini aku mula berubah dan tahap depression aku semakin berkurang. Aku aktifkan diri aku join charity club dengan lecturer kesayangan aku Miss Azrina.. sumpah bahagia gila.

Yang penting, kalau depression aku datang, aku dah boleh control without any medication. Sebab apa yang aku tahu, bila aku positive kan diri aku, aku lebih percaya diri dan aku yakin dengan diri aku.

Nak tahu macam mana aku control masalah depression? Nanti aku post di entry baru.

So hari ni, one of film maker.. seyhai creative production sudi interview aku dan aku harap dengan aku sebarkan awareness pasal depression ni, aku mampu tolong korang yang ada masalah ni. Jangan segan. Dm email aku atau tinggalkan comment dekat blog. Apa yang aku boleh tolong aku tolong. Nak luahkan pun boleh as long as korang lega.

Thank you Seyhai creative Production. Such a wonderful platform untuk bagi masyarakat aware tentang Depresi..






Post a Comment

3 Comments

  1. Hi. I'm the one who having depression. How you positive yourself and control your depress? I hope you can share with me. Tq

    ReplyDelete
  2. Hi.. how long you've been diagnosed as depression?

    ReplyDelete
  3. I think today I saw a short video like you. It is you ?

    ReplyDelete